Veileder for å bli sertifisert kursbedrift fallsikring
Denne veilederen er for dere som ønsker å bli sertifisert som opplæringsbedrift. Formålet er å gjøre det enklere å forstå hvordan standarden er bygget opp og forstå hva som må til for å bli en kursbedrift.
Sertifisering
Når man ønsker å sertifisere seg betyr det at man ber om at en ekstern, uavhengig part vurderer om man overholder krav som legges til grunn. Da vil sertifiseringsorgan be om bevis på at så er tilfelle. Dette gjøres gjennom dokumentasjon, besiktigelse og intervjuer. Det er viktig for sertifiseringsorganet å være trygg på at den sertifiserte parten faktisk overholder det man sier at man gjør. Sertifiseringsorganet er ansvarlig for hele ordningen og dermed kvaliteten på alt som foregår i tilknytning til denne. Sertifisering er rett og slett en godkjenningsprosess. Sertifiseringsorganet eier ordningen og kan omgjøre statusen til bedriften dersom krav ikke blir overholdt i tilstrekkelig grad. Det betyr ikke at man ikke kan ha feil eller avvik, men dette må rettes opp i innen avtalt tid
Prinsipper
I NS 9610 går man vekk fra begrepet «Grunnleggende fallsikring» som er blitt brukt i andre sammenhenger. Et hovedprinsipp i NS 9610 er at kandidaten skal få nødvendig og relevant opplæring i bruken av fallsikringsutstyr man skal benytte. Derfor er det viktig at opplæring settes i forbindelse med arbeidsoppgavene man skal utføre. Det vil si at det er ikke tilstrekkelig å ha opplæring om en fangline og kun forklare noen generelle prinsipper. Man skal gi opplæring i fangline i det miljøet den er tenkt brukt. Det vil si at en stillasmontør bruker fanglinen på en annen måten enn en el-montør i mast. Dette skal gjenspeiles i teoriundervisning, demonstrasjon og øving.
Områder
For at opplæringen skal være mest mulig relevant for deltakerne, er 9610 delt inn i de vanligste arbeidsområdene for fallsikring. Områdene beskriver hvilket utstyr det skal gis opplæring i, og sørge for at deltagerne ikke får irrelevant opplæring.
Sertifiseringsomfang
For å bli sertifisert må det tilbys opplæring i minimum ett område. Det er ikke et krav at det skal gis opplæring i alle områder. Før man søker om sertifisering bør man vurdere hvilke områder som er relevante å gi opplæring i. Hvis det er et mål å tilby komplett fallsikringsopplæring, anbefaler SSE at man i første omgang sertifiserer seg i de områdene man har erfaring fra. Sertifiseringen kan utvides senere til å gjelde flere områder.
Det er ikke krav å tilby opplæring innen redning og instruktører.
Risikovurdering
Arbeid i høyden er forbundet med risiko. Som leverandør av kurs for arbeid i høyden er det viktig å vurdere eventuelle farer som kan oppstå under opplæring, og tiltak for å redusere eller eliminere farene. Dersom dere har en kurshall må dere vurdere farer og tiltak for bruk av kurshallen. Tilsvarende dersom dere leverer kurs ute hos kunder. Dette kommer i tillegg til risikovurdering som må gjøres før hvert enkelt kurs.
Det er forventet at man skal ha rutiner for dette i dokumentert form (prosedyrer). Videre er det forventet at slike vurderinger evalueres og oppdateres. Dette kan gjøres gjennom bruk av innrapporterte hendelser eller forbedringsforslag, eller dersom man skal gjøre noe man er ukjent med. Det må komme frem av dokumentet når og hva som sist er endret (dokumentstyring).
Læreplaner
Læreplanen skal gi en detaljert oversikt over innholdet i kursene. Det vil si at det må komme tydelig fram hvilken teori og praktiske øvelser som skal gjennomgås. Alle demonstrasjoner og øvelser for hvert utstyr skal beskrives. Dette kan være bilder, video, illustrasjoner ol.
Det skal være en læreplan for hvert område (Tabell 3 NS 9610).
Læremidler
Det er viktig at prinsippene i kap 5-10 gjenspeiles i opplæringen. Disse kapitlene beskriver hvordan man skal planlegge, vurdere løsninger og behandle utstyr ved arbeid i høyden.
Læremidlene kan utformes på ulike vis; det kan være et hefte (kompendium), en digital fremvisning, eller beskrivelse av det som skal gjennomføres som tavleundervisning. Læremidlene skal som minimum dekke den teoretiske undervisningen, men kan også omfatte det som blir demonstrert og øvd på i den praktiske delen.
Man skal ha læremidler for hvert område (Tabell 3 NS 9610).
Kursbevis
Kursbevisene skal inneholde angivelse av område og læringsemner. Dette fordi det skal være enkelt for andre å kontrollere hva personen har fått opplæring i. Læringsemner skal ikke slås sammen til sekkebegreper.
Begrepene som er definert i standarden skal brukes (pkt. 11.3.1).
Det skal heller ikke refereres til områder eller utstyr som bedriften ikke er sertifisert for på kursbevis med sertifiseringsmerke.
Før søknad om sertifisering
Alle dokumenter som beskrives i søknaden må være klar til oversending før sertifiseringsprosessen kan starte. Dersom dokumentasjon mangler, vil søknaden avslås.